Aquest bloc és un petit calaix de sastre d'imatges i sensacions de la meva percepció del món per un forat

dijous, 25 de febrer del 2010

EL CASTELL D'ALEDUA

piló enmig del pont del riu magre indicant el camí


Avui ens transladem al País Valencià , on podem trobar molts vestigis dels "moros". De fet hi ha
una notable part de la població del país valencià que creuen que tot prové dels "moros" , i gairebé no recorden d'altres civilitzacions anteriors.
A la comarca de la Ribera Alta trobem un conjunt de poblets molt junts que reben el nom de marquesat.
Aquests pobles són : Llombai, Alfarb i Catadau.

El poble més important és Llombai ja que el nom de marquesat prové del Marqués de Llombai.

Tots aquests pobles estan vigilats per la torre d'Aledua que es veu dreta i majestuosa des de qualsevol punt.
Una engruna d'història
El castell d'Aledua es troba situat al municipi de Llombai. És una fortalesa àrab de planta quadrada , construïda al s.XII.
Va ser conquerit per Jaume I , l'any 1238 . L'any 1530 en època de l'emperador Carles passà amb el nom de marquesat de Llombai a Sant Francesc de Borja , duc de Gandia i marquès de Llombai.
L'any 1609, amb l'expulsió dels moriscos l'entorn d'Aledua va quedar despoblat i avui dia només queden unes runes de l'antic castell envoltat de terres de conreu.
restes de la paret exterior del castell

L'excursió fins a l'entorn de la torre és molt agradable i és el passeig matinal que faig quan estic a Llombai.
Actualment m'he proposat caminar una hora en pic surt el sol, d'aquí ve el títol del meu bloc. Observo, fotografio i explico la caminata.

finestra de la torre quadrada

Moltes vegades la meva companya em diu que hi vagi fins a la torre per anar a collir farigola "tomello" o bé romaní "romero"

El romero és la planta aromàtica que més utilitzen en la cuina valenciana. No és pot fer una paella valenciana sense romero . Quan la Neus ha de fer una paella i no hi ha romero a casa , ja em veus caminant a cercar-lo al castell d' Aledua.

Ara val la pena fer la caminata per anar a cercar les plantes aromàtiques, així la paella i els caragols tenen molt més bon sabor.

Castell vist en tot el seu esplendor

4 comentaris:

  1. No vull posar polèmica, però en Leblansky, quan parla de paella, mai posa "romero"!

    ResponElimina
  2. Galderich a la paella valenciana de l'horta ( conill, pollastre i verdures)s'utilitza el "romero" per donar-li més bon gust a la carn.
    Hauré de dir a la Neus que et prepari una paella degustació perquè la provis.

    ResponElimina
  3. Romaní del caminet,
    herba humil, floreta blava;
    prop de la vinya has crescut,
    entre el mar i la muntanya....
    Tomàs Garcés

    Què bonic! El que tinc en el meu balcó està ben florit.
    M'he guanyat un tast de la paella que preparà la Neus?

    ResponElimina
  4. Que poètica estàs ninona. Amb aquest poema em sembla que t'ho has guanyat. Haurem de convèncer a la Neus primer.

    ResponElimina