Aquest bloc és un petit calaix de sastre d'imatges i sensacions de la meva percepció del món per un forat

dimarts, 16 de març del 2010

EL MIRACLE DE MORELLA

Fa uns anys vaig anar a Morella seguint la petjada del Dip del carlista Cabrera, el Tigre del Maestrazgo ( segons el llibre d' Històries Naturals de Joan Perucho). Em vaig hospedar a una fonda que hi havia al carrer de la Verge de Vallivana , des de la meva habitació veia un retaule de rajola de Manises, que donava l'explicació d'un miracle ocorregut al Nª 16 d'aquell carrer.
Entre la novel·la de Perucho i el miracle del sant , aquesta població em va semblar fascinant.

Com que vaig estar uns dies em va interessar molt l'autenticitat d'aquest fet. A la part baixa de la ceràmica veié una porta amb gelosies i tot era fosc. Així que agafà la càmera i introduir l'objectiu i amb el flash funcionant i vet aquí el resultat.


Hi havia un altar amb la imatge del sant més important i més miraculós del País Valencià: Sant Vicenç Ferrer.

Aquest Sant de l'ordre de predicadors dels dominics, l'ordre que van ser els defensors de la preservació de la fe, i gràcies a aquest sant va triomfar la voluntat del papa Luna al compromís de Casp.

Quan sant Vicenç Ferrer arribà a Morella , es va hospedar a la casa del carrer de la verge de Vallivana.La mestressa de la casa, estava molt joiosa de tenir el sant hospedat a casa seva, però veié que no tenia gaire cosa de menjar per oferir-li, degut a la gana que en aquell temps passaven, Aleshores va tenir la "brillant" idea de sacrificar el nadó que criava i cuinar-lo amb samfaina i baquetes, plat típic de Morella, (Conill amb caragols). Estaven tots els comensals reunits a taula, i en arribar la cassola la mestressa , va oferir el primer tast al sant, com corresponia per la categoria de l'homenatjat. Aquest de seguida es va adonar que allò era carn cristiana i va dir a la mestressa de la casa: "Què has fet desgraciada? Ací hi ha carn cristiana ". La mestressa de sobte es posà a plorar de forma desconsolada i Sant Vicenç va fer la senyal de la creu i els diferents trossos del nadó s'uniren com si mai hagueren estat separats, ressuscità amb un somriure enmig de la samfaina, i es posà a jugar. Tots els presents van donar gràcies a Déu i glorificaren la figura del sant.

Aquest fet miraculós el vaig tenir molt present en la meva vida. El vaig contar cents i cents de vegades, dient que gairebé havia estat testimoni del miracle , perquè havia dormit tot just davant per davant de la porta on va succeir.

Passà el temps i com sempre m'ha agradat els mites i les seves mitologies . Un dia llegint mites grecs en vaig trobar en la següent qüestió:

Licaó, rei de l'Arcadia, va voler posar a prova la clarividència de Zeus, com sabia Licaó que Zeus aniria a menjar a casa seva no tenint cap carn per oferir al déu, va matar i desquarterar el seu net Arcade i el va cuinar amb una saborosa salsa per a Zeus . Quan Zeus ho anava a menjar va notar de seguida que en aquell plat hi havia carn humana. Com es natural degut al caràcter de Zeus, aquest s'enfurismà i convertí a Licaó en llop. Després re composà el nadó el qual va ressuscitar enmig de les viandes. (diccionari de mitologia de Pierre Grimal)

6 comentaris:

  1. Ara estic de genolls! Brutal! Haurem d'anar a aquesta fonda a dormir i amarar-nos d'una història tant tendra.

    ResponElimina
  2. Sempre m'han agradat aquests relats i aquest especialment. El coneixia perquè me'l va explicar algú quasi tant bé com tu ho fas!
    Més, més, més sants/tes, Ernesto, s.u.p.

    ResponElimina
  3. Ernesto, a mi el relat me l'explicaven a partir d'una paella, de la qual eixia el xiquet ple de grans d'arròs, groc però sencer. Sempre m'he preguntat com Sant Vicent va ser capaç de reconèixer al primer tast la carn de cristià (la frase que a mi em deien és "Això és cristià!", referint-se al nen esquarterat).

    ResponElimina
  4. Moltes gràcies Galderich. Haurem de fer una excursió i veure la casa del miracle.

    ResponElimina
  5. Carme , ja veig que t'agraden molt les històries dels sants. Aquest té d'especial que és una còpia de la mitologia grega.

    ResponElimina
  6. Leblansky, perquè no hi hagués cap polèmica diumenge passat vaig anar a Morella a menjar conill amb baquetes, (per cert el fan molt bo)i de passada fer les fotografies a la casa del miracle.
    Com pots veure no hi ha res d'arròs.Morella és un poble caçador.

    ResponElimina